יום ראשון, 3 בינואר 2010

ביקורת על הסרט אוואטר – ג'יימס קמרון – 2009 - AVATAR


אני יודע שהבלוג שלי לא עוסק בקולנוע עם כי במוזיקה אולם התחשק לי לרשום את הפוסט הזה אודות הסרט הכי יקר ומדובר בשנת 2009 ואולי המדובר ביותר מאז ומעולם. 300 מליון דולר להפקתו.

למי שאינו בקיא כ"כ בקלונוע קצת פרטים לגביי הסרט: במאי הסרט, ג'יימס קמרון נחשב לאחד הבימאים היצירתיים והמוכשרים ביותר בהוליווד ובדר"כ עוסק בפרויקטים מגאלומנים שמקדימים את זמנם כמו סרטי "שליחות קטלנית" 1 ו-2, "שקרים אמיתיים", "הנוסע השמיני" והפרויקט הרווחי ביותר בתולדות הקולנוע עד היום "טיטאניק" שהרוויח למעלה מ- 1,835,000,000$. (אגב אוואטר נמצא בדירוג במקום ה-41* אך ורק לאחר שבועיים משחרורו לבתי הקולנוע מה שעשוי בהחלט להיות הסרט הרווחי ביותר לדעתי בכל הזמנים).

סרטיו של קמרון עוסקים בדר"כ ביצריו הרעים של האדם שמביא על עצמו חורבן בדרך כזו או אחרת.

יש כל כך הרבה ביקורות טובות ורעות על הסרט, אבל אי אפשר להתעלם ממנו. מבקרים מסויימים טוענים שהוא קלישאתי וילדותי ואינו מורכב ואחרים טוענים שהוא יצירת מופת.

מה שבטוח הוא שהסרט משאיר חותם עמוק בתעשיית הקולנוע ובצופים במיוחד ב- D3 כי שום דבר כזה עוד לא נראה על המסך.

העולם שהסרט יוצר ומכניס אותנו אליו הוא עולם מדהים ביופיו וביצירתיות שלו ומשווה לא פעם לעולם שמתחת לפני הים (מה שמתקשר לחיבתו של קמרון לצלילה). עולם שבו מרחפות כל מיני ישויות מוזרות זוהרות ומהפנטות והטבע נראה כה יפה. (צריך לראות בשביל להבין).

הטכנולוגיה שבה השתמש קמרון ליצירת הסרט הינה טכנולוגית "Motion Capture" שבאמצעותה הוא יוצר את בני שבט הנאבי שהם הילדים של כוכב פנדורה שבו מתרחשת העלילה.

טכנולוגיה זו בעצם היא הלבשה של אנימציה ממוחשבת על תנועה אנושית אמיתית, כלומר כל תנועה של דמות הינה תנועה אמיתית של שחקן לרבות תווי הפנים והדיבור שאותם הוא קלט באמצעות חיישנים מיוחדים שהוצמדו לפני השחקנים. ואכן הדמויות נראות אמיתיות לחלוטין!

עלילת הסרט עוסקת בפשטות בתאוות האדם למחצבים של עמים אחרים כפי שקרה בכדור הארץ בתקופת הקולוניאליזם שבו עמי המערב השתלטו והשתמשו ועושים זאת עד היום על מחצבי ואוצרות הטבע של מדינות מתפתחות פחות ואגב מנסים להטמיע את התרבות המערבית הדורסנית והקפיטליסטית. העלילה אינה חדשנית ואינה שונה מהפקות קודמות כמו: "רוקד עם זאבים", "פוקהונטס", "לב אמיץ", "אפוקליפטו" שבכולם מנסה עם להשתלט על טריטוריה של עם אחר ולכפות עליו את רצונותיו ותרבותו.

גם כאן מוצנח לתוך הילידים אדם חיצוני שאינו מהם ובמהלך התערבבותו איתם הוא עובר תהליך שמשנה את עולמו ועולמם.

במקרה הזה ג'ייק סולי אותו מגלם סם וורינגטון, נכה בכסא גלגלים נמצא מתאים גנטית לאוואטר, גוף מהונדס גנטית של בן שבט נאבי שאליו ניתן לחדור דרך סוג של איפנוזה (בדיוק כמו במטריקס) ולהפעיל אותו.

סולי מגיע לפנדורה, נכנס לשבט הנאבי ולומד את דרכם.

יש לציין כי החיבור לטבע נעשה בסרט בצורה יפיפייה, הזרימה של בני השבט בטבע והחיבור שלהם לחיות ולעצים באה לידי ביטוי באופן מבריק (שאותו לא אחשוף, כדי לא להרוס) שמדגיש את החיבור האמיתי שלהם למארג החיים, לחיי לצומח ולאדמה.

המסרים העיקריים בעיניי של הסרט הוא כמובן הביקורת כלפי התרבות המערבית העוינת והקפיטליסטית המחפשת כל העת להשתלט על מחצבים ואוצרות טבע של עמים אחרים וכן השמדת היערות והטבע  וחוסר היכולת של האדם לחיות בשיתוף עם הטבע שמצידו מוכן לספק לנו כל מה שאנחנו זקוקים לו.

בכל מקרה אני אישית יצאתי מהסרט לתוך קניון, וקיבלתי בחילה מהעובדה שאני דורך בתוך העולם המכוער שיצרנו לעצמנו והצטערתי שלא יכולתי להישאר עוד קצת בפנדורה, על הצמחים הזוהרים, והנופים עוצרי הנשימה.

בשורה התחתונה אני ממליץ מאד לראות את הסרט כי הסיפור פשוט יפה ומעניין, המסרים חשובים וכואבים והביצוע פשוט מושלם.




* נכון ליום 14/01/2010 הסרט נמצא במקום ה-2 ובוודאי יגיע למקום הראשון כפי שצפיתי כבר בכתיבת הפוסט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה